آخرین بروزرسانی چهارشنبه 1403/02/05

آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری

 

آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری

 

دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی، هر ساله به منظور ارزیابی مهارت و دانش متخصصان رشته‌های پزشکی، آزمون‌های ارتقای دستیاری برگزار می‌کند که یکی از مهم‌ترین آزمون‌های علوم پزشکی است. شرکت در این آزمون تخصصی، باعث می‌شود تا متخصصان رشته‌های علوم پزشکی، مهارت و تخصص خود را بسنجند. علاوه بر این، آزمون بورد با نام دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی هم برگزار می‌شود که پیش نیاز پذیرش پزشکان به عنوان هیئت علمی و شرکت در آزمون‌های فلوشیپ پزشکی است. اگر علاقمند هستید در مورد آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری بیشتر بدانید تا پایان مقاله همراه ما باشید.


آزمون ارتقای دستیاری چیست؟

 

آزمون ارتقای دستیاری چیست؟

 

آزمون ارتقای دستیاری یکی از مهم‌ترین آزمون‌های علوم پزشکی است که برای بسیاری از دانش‌آموختگان  و دستیاران رشته پزشکی، اهمیت زیادی دارد. این آزمون که هر ساله به صورت متمرکز توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی اجرا می‌شود، باعث می‌شود مهارت تخصصی و دانش نظری دستیاران پزشکی مورد ارزیابی قرار گیرد.

برای ارزیابی دستیاران رشته‌های تخصصی پزشکی، ابتدا آزمون‌های درون دانشگاهی صورت می‌گیرد که سوالات آن توسط هیئت ممتحنه مطرح می‌شود. این آزمون‌ها باعث می‌شود برای اولین بار، شناورسازی حد نصاب قبولی انجام گیرد و محاسبه میانگین نمرات به این صورت حساب می‌شود که باید 20 درصد نمره شرکت کنندگان هر رشته که در هر دانشگاه بالاترین نمره را کسب کرده‌اند، به دست آید. در واقع شرکت کنندگان باید از این آزمون‌ها حداقل نمره 90 کسب کنند تا به آزمون کتبی ارتقاء و دستیاری معرفی شوند. آزمون ارتقاء که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی برگزار می‌شود، نتیجه آن توسط دانشگاه‌های علوم پزشکی مربوطه اعلام می‌شود.


بخش‌های آزمون ارتقای دستیاری و گواهینامه تخصصی

 

بخش‌های آزمون ارتقای دستیاری و گواهینامه تخصصی

 

آزمون دستیاری در دو بخش برگزار می‌شود. بخش اول آن مربوط به ارزیابی‌های درون دانشگاهی است که از سوی گروه‌های آموزشی که پزشک در آن مشغول به تحصیل است، با نمره کامل 150 انجام می‌شود. بخش دوم این آزمون که آزمون کتبی ارتقاء و دستیاری است، دو بخش دارد. یکی آزمون کتبی است که به صورت دوره‌ای برگزار شده و نمره آن 60 از 150 است و بخش دیگر آزمون کتبی سالیانه‌ای است که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی اجرا شده و نمره 90 از 150 را دارد. برای دریافت اطلاعات لازم در مورد آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری تا پایان مطلب همراه ما باشید.

آزمون ارتقاء مجموعاً 300 نمره دارد وبرای قبولی در آزمون ارتقای دستیاران، داوطلب باد 3 بار حداقل نمره را کسب کند.  این نمرات شامل حداقل نمره ارزیابی درون بخشی، حداقل نمره آزمون کتبی و حداقل نمره همه افراد است. اگر موفق نشوند که این حداقل نمره‌ها را کسب کنند مردود به حساب می‌آیند.


آزمون بورد چیست؟

 

آزمون بورد چیست؟

 

برای این‌که پزشکان متخصص بتوانند عضو هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشکی شوند و یا در دوره‌های فلوشیپ پزشکی شرکت کنند باید ابتدا آزمون بورد و ارتقاء یا دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی پزشکی را بگذرانند. افرادی که موفق به قبولی در آزمون بورد شوند، مدرکی به نام بورد یا دانشنامه تخصصی و فوق تخصصی دریافت خواهند کرد که درجه علمی بالایی را برای آن‌ها به ارمغان می‌آورد. این آزمون که در یک نوبت و به صورت شفاهی و کتبی اجرا می‌شود، مجری آن دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی است. تعداد دفعات شرکت در این آزمون محدودیتی ندارد و برای قبولی در این آزمون نیازمند کسب 70% کل نمره کتبی و 70 درصد کل نمره شفاهی خواهید بود.


نحوه اجرا و شرایط قبولی در آزمون بورد

 

نحوه اجرا و شرایط قبولی در آزمون بورد

 

همان‌طور که گفته شد آزمون دانشنامه تخصصی هر ساله در شهریورماه و در یک نوبت توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی برگزار می‌شود. در حال حاضر این آزمون به صورت الکترونیک بوده و در دانشگاه‌های علوم پزشکی که توسط شورا انتخاب شده‌اند، برگزار می‌گردد. داوطلبان باید برای شرکت در این آزمون، دوره‌های تخصصی یا فوق تخصصی خود را به پایان رسانده باشند. این آزمون در دو مرحله شفاهی و کتبی به صورت زیر اجرا می‌شود. آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری برای کسب درجات علمی و سنجش مهارت تخصصی مورد نیاز است.

- داوطلب ابتدا در آزمون کتبی شرکت می‌کند که 150 سوال دارد و 210 دقیقه زمان برای انجام آزمون.

- پس از آن وقتی نتایج آزمون کتبی اعلام شد، آزمون شفاهی با روش PMP/KFP (مصاحبه بالینی) برگزار می‌شود. اما باید توجه داشته باشید که فقط داوطلبانی حق شرکت در آزمون شفاهی را دارند که حد نصاب نمره قبولی آزمون کتبی را بده آورده باشند.

نکته: همان‌طور که گفته شد حد نصاب قبولی نمره کتبی، 70% از کل نمره است.


عدم قبولی در آزمون شفاهی بورد

وقتی داوطلب در آزمون کتبی نمره قبولی را کسب کند، به آزمون شفاهی معرفی می‌شود. اگر نتواند در آزمون شفاهی قبول شود، تا 5 بار حق شرکت مجدد در آزمون شفاهی را دارد. قبول شدن در آزمون کتبی تا 5 سال اعتبار دارد و اگر داوطلب نتواند طی این مدت نمره قبولی شفاهی را بدست آورد، اعتبار قبولی آزمون کتبی نیز به پایان می‌رسد و باید مجدداً در آزمون کتبی شرکت کند. باید توجه داشته باشید که آزمون بورد تخصصی نمره منفی ندارد. همچنین سوالات و کلید آن‌ها، همه ساله پس از برگزاری آزمون سراسری در سایت www.sanjeshp.ir قرار داده می‌شود و داوطلبان می‌توانند پاسخ‌ها را مشاهده کنند.


نکات مهم در مورد آزمون بورد تخصصی

1-  تمام فارغ‌التحصیلان مراکز آموزش پزشکی و تخصصی می‌توانند برای دریافت مدرک آزمون بورد تخصصی در امتحان مربوطه که توسط دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی برگزار می‌شود شرکت کنند (تعداد دفعات شرکت در آزمون محدودیتی ندارد).

2- داوطلبان باید برای شرکت در آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری، دوره‌های تخصص یا فوق تخصص خود را به پایان رسانده باشند.

3- متخصصانی که تحصیل خود را در خارج از کشور گذرانده باشند باید قبل از ثبت نام این آزمون، پرونده تشکیل داده و مدارکشان در کمیسیون ارزشیابی مدارک خارجی تایید شود. این افراد باید معرفی نامه‌ای که از طرف این کمیسیون دریافت می‌کنند را هنگام ثبت نام ارائه دهند.


منابع مورد استفاده در آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری

 

منابع مورد استفاده در آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری

 

مرکز سنجش پزشکی کشور هر ساله منابع آزمون ارتقاء، گواهینامه و بورد را در سایت خود اعلام می‌کند. بیشتر این منابع به زبان لاتین است که شما می‌توانید لیست کامل آن را از سایت سنجش پزشکی دانلود کنید. ما در ادامه به معرفی برخی از منابع می‌پردازیم.

- پزشك و ملاحظات اخلاقي: جلد اول : تاليف دكتر باقر لاريجاني  و دکتر آرامش

- Dermatology of Jean L. Bolognia /ELSEVIER  / 4 th  Edition/2018

- Surgery of the skin / Robinson/2015

- Heart Disease / Braunwald/ W.B. Saunders/ 10th Edition/ 2018

- Practical cardiology / Dr. Maleki / 2022

- Radiobiology  for the Radiologist/ Eric J. Hall/ Lippincott /2019

- Principles of Radiation Oncology

در بیشتر مواقع مشغله کاری و ذهنی پزشکان استفاده از منابع لاتین را برای آن‌ها سخت می‌کند و فرصت ندارند تمرکز خود را بر روی خواندن این کتاب‌ها بگذارند. هر چند بهتر است منابع پیشنهادی سنجش پزشکی کشور برای آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری مطالعه شود ولی استفاده از کتاب‌های جامع آزمون بورد و ارتقاء هم جایگزین مناسبی می‌تواند باشد. برخی از منابعی که می‌توانید به عنوان جایگزین برای آزمون‌های بورد و ارتقا و دستیاری استفاده کنید عبارتند از:

- مجموعه پرسش و پاسخ تشریحی طبقه‌بندی شده آزمون ارتقاء داخلی

- کتاب IQB پلاس پرستاری بهداشت جامعه

- مجموعه کتاب‌های کِی بوک پلاس برای آزمون دانشنامه تخصصی ارتقاء و بورد

- کتاب آزمون ارتقا تخصصی کودکان ۱۴۰۱

- کتاب جامع آزمون ارتقاء تخصصی جراحی عمومی ۱۴۰۱

- کتاب قلب و عروق برانوالد ۲۰۲۲

- مجموعه سوالات آزمون بورد و ارتقاء بیماری‌های قلب و عروق ۱۴۰۰

- مجموعه کتاب سوالات آزمون‌های بورد و ارتقاء در رشته زنان و زایمان

- کتاب‌های FIRST RESIDENT سوالات و پاسخ ارتقاء و گواهینامه تخصصی در تمامی رشته‌های تخصصی پزشکی


آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری

آزمون بورد، ارتقاء و دستیاری به منظور سنجش مهارت و تخصص پزشکان عزیز و همچنین بالا بردن رتبه علمی آنان همه ساله برگزار می‌شود. زمان برگزاری این آزمون‌ها و منابع مورد نیاز برای قبولی توسط سازمان سنجش پزشکی کشور اعلام می‌شود. دستیاران و دانش‌آموختگان رشته‌های پزشکی می‌توانند برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این آزمون‌ها و زمان برگزاری‌شان می‌توانند به سایت این سازمان مراجعه کنند. امیدواریم این مطالب راهنمایی لازم را در خصوص این آزمون جامع بورد و ارتقا و دستیاری به شما داده باشند.