آخرین بروزرسانی جمعه 1403/02/07

معرفی رشته دندانپزشکی

در سالیان گذشته بسیاری از کردم دندانپزشکی را همان دندانسازی می دانستند اما امروزه این مسئله به بخش های مختلفی تقسیم می شود. در این رابطه باید بدانید که رشته دندانپزشکی در مقطع دکترای عمومی تنها نحوه رعایت بهداشت، پیشگیری و درمان انواع بیماری های دهان و دندان را به دانشجویان آموزش می دهد. از همین رو اگر در نظر دارید که به تخصص های مورد نظر خود دست پیدا کنید باید فعالیت بیشتری و تلاش بیشتری در این راستا انجام دهید. در واقع دندانپزشکان و بسیاری از دندانپزشکان بر این عقیده هستند که دندانپزشکی یک علم تخصصی می باشد که سلامت دهان و دندان را به عنوان یک عضو مهم در سلامت جسم و روح و همچنین زیبایی انسان ها تامین می کند. همچنین نکته مثبت دیگری که در رابطه با رشته دندانپزشکی وجود دارد این است که برای شما این امکان را فراهم می آورد تا بسیاری از بیماری هایی که هنوز در مرحله شناخت وجود دارد را شناسایی کرده و از پیشرفت آنها جلوگیری کنید. تحصیل در این رشته دو دوره مجزای 2 و 4 ساله را برای دانشجویان در پی دارد و آنها در 2 سال اولیه واحدهایی نظیر بیوشیمی، آناتومی، بافت‌شناسی، فیزیولوژی، ژنتیک، میکروب‌شناسی و ایمنی‌شناسی را می‌گذرانند دانشجویان کتاب دندانپزشکی مرتبط را مطالعه می نمایند. دانشجویان رشته دندانپزشکی برای خرید کتاب دندانپزشکی خیلی نیاز نیست که به آب و آتش بزنند زیرا کتاب هایی که در دانشگاه ها تدریس می شود اغلب در انتشارات کتاب دندانپزشکی موجود می باشد و به راحتی و بدون اینکه مشکلی از این بابت داشته باشند میتوانند آنها را تهیه کنند. اما مرحله بعدی که دانشجویان به آن وارد می شود دوره تخصص می باشد که دروس اختصاصی مرتبط با آن که همان آسیب شناسی فک و دهان، ارتودنسی، اندودنتیکس، پروتزهای ثابت و اکلوژن، جراحی دهان و فک و صورت و رادیولوژی دهان و فک و صورت می باشد را میگذرانند. نتیجه تمامی این فعالیت ها و سخت کوشی ها و درس خواندن های فراوان میتواند به تشخیص انواع بیماری های دهان و دندان ختم شود.

معرفی خرید کتاب دندانپزشکی

اگر جزء آن دسته از دانشجویانی هستید که در نظر دارید به تهیه کتاب دندانپزشکی بپردازید توصیه می کنیم در این قسمت با ما همراه باشید زیرا در نظر داریم با توجه به نتایج و آماری که انتشارات کتاب دندانپزشکی از خود منتشر کرده است پرفروش ترین و محبوب ترین این کتاب ها را خدمت شما معرفی کنیم:

- کتاب آموزش گام به گام درمان ریشه دندان: این کتاب از کتابهایی است که به سادگی مراحل کلینیکی علم اندودونتیکس خصوصا مراحل درمان ریشه را بیان کرده که در کمتر کتابی مشابه آن دیده می شود.این کتاب به آموزش در دوران پری کلینیک کمک کرده و باعث کارایی بیشتر و مشکلات کمتر در کلینیک خواهد شد.اینکتاب شامل سه فصل تهیه حفره دسترسی، آماده سازی کانال و روش متداول پر کردن کانال ریشه دندان می باشد.

- کتاب پاتولوژی عملی دهان و فک و صورت: در این مجموعه خصوصیات ضایعاتی که در سرفصل آموزشی دروس پاتولوژی دهان عملی 1 و 2 تدریس می شوند با تاکید بر خصوصیات هیستوپاتولوژیک با استفاده از مراجع معتبر جمع آوری گردیده و هر مبحث به طور جداگانه مورد تایید استاد مدرس مبحث مربوطه قرار گرفته است. مرجع اصلی کتاب نویل می باشد. تصاویر کتاب از اسلایدهای میکروسکوپی موجود در آرشیو بخش پاتولوژی و اسلاید های مربوط به کلاس عملی دانشجویان است. از شکل های شماتیک کتاب Cawson‌ نیز استفاده شده است.

- کتاب فرهنگ جامع دندان پزشکی: در فرهنگ نامه حاضر واژه‌ها و اصطلاحات دندان‌پزشکی براساس الفبای لاتین تدوین شده و در مقابل هر یک معادل یا معادل‌های فارسی همراه با توضیحات مختصری درج شده است .در ضمایم کتاب تصاویر وسایل و تجهیزات دندان‌پزشکی، نیز جدول معیارهای بین‌المللی به چاپ رسیده است.

- کتاب آشنایی با مراحل ساخت پروتز پارسیل متحرک: در این مجموعه، تمام نکات کلینیکی و لابراتواری ساخت پروتزهای پارسیل متحرک که لازم است دانشجویان رشتۀ دندانپزشکی جهت درس پروتز پارسیل عملی بدانند مطرح شده است.این کتاب، مباحث کامل و جامعی از مراحل کلینیکی و لابراتواری ساخت پروتزهای پارسیل متحرک بوده که منبع قابل اعتمادی برای مطالعۀ دانشجویان رشتۀ دندانپزشکی، تکنسین‌های پروتزهای دندانی، اساتید و همکاران محترم در دانشگاه‌های سراسر کشور است.

- کتاب تصمیم‌گیری در دندان‌پزشکی ترمیمی: این کتاب درمورد جنبه‌های مدرن دندانپزشکی ترمیمی، تصمیم گیری در مطب و پاسخ به سوالاتی که غالباً برای دندانپزشکان در خصوص کار کلینیکی‌شان پیش می‌آید، طراحی و نوشته شده است. به همین خاطر سبک نگارش و برخورد آن با مسائل مطرح شده در فوق، با سایر کتب این رشته متفاوت بوده و تازگی دارد. فلسفۀ این کتاب برپایۀ دندانپزشکی محافظه‌کارانه قرار گرفته است و استفاده از آمالگام، خصوصاً برای ترمیم پوسیدگی‌های اولیه جایی در این میان ندارد.

توانایی‌های مورد نیاز و قابل توصیه :

یکی از مسائل و مشکلاتی که امروزه بسیاری از دانشجویان و به طور کلی علوم پزشکی با آن درگیر هستند این است که دانشجویان در طی تحصیل بر علوم پایه و زبان انگلیسی تسلط کامل ندارند و همین مسئله باعث می شود که آنها از مقالات و پژوهش های جدیدی که در دنیا صورت میگیرد فاصله داشته باشند و در نتیجه تنها مهارت آنها به انجام کارهای عملی تخصیص یابد. از همین رو استادان و محققان توصیه می کنند که دانشجویان با تهیه کتاب دندانپزشکی و مطالعه مقالات مختلف و به روز نگه داشتن خود در این رشته همواره به دندانپزشکی متخصص، ماهر و همچنین با دانش تبدیل شوند. دقت داشته باشید حتی هرآن چیزی که یک دانش‌آموز در درس زیست‌شناسی دوره دبیرستان خود فرا می‌گیرد به نحوی به رشته دندانپزشکی ارتباط دارد بخصوص دو بخش فیزیولوژی و آسیب‌شناسی که دانشجویان دندانپزشکی در دو سال اول تحصیل خود با وسعت و عمق بیشتری نسبت به دوره دبیرستان مطالعه می‌کنند. از همین رو دانش آموزانی که علاقه و تمایل بسیار شدیدی دارند تا در رشته دندانپزشکی به فعالیت خود بپردازند از همان ابتدا بنای خود به گونه ای بجینند که آنها را به سمت هدفشان هدایت نماید.