آخرین بروزرسانی جمعه 1403/01/31

رشته ارگونومی چیست؟

 

رشته ارگونومی چیست؟

 

ارگونومی مطالعه چگونگی طراحی فعالیت ها و محصولات برای تطبیق با نیازهای فیزیکی، شناختی و روانی انسان است. این زمینه در سال های اخیر اهمیت بیشتری یافته است زیرا شرکت ها شروع به سرمایه گذاری بیشتر برای اطمینان از ارگونومیک بودن محصولات و محل کار خود می کنند.

هدف ارگونومی به حداقل رساندن خستگی، ناراحتی و آسیب با تمرکز بر طراحی تجهیزات، بخش‌ها، سیستم‌ها و مشاغل متناسب با توانایی‌های شناختی و فیزیکی کارگران است. همچنین اثرات مداخلات کارگر از جمله چرخش شغلی و چرخه های استراحت کار را بررسی می کند که می تواند علاوه بر کاهش خستگی و ناراحتی منجر به بهبود بهره وری شود.


رشته ارگونومی در دانشگاه

 

رشته ارگونومی در دانشگاه

 

ارگونومی یا تمرکز اصلی بر طراحی محصولات و محیط های کاری متناسب با نیاز افراد، یکی از رشته های تحصیلی مهم در همه دانشگاه ها است. این رشته ترکیبی از فناوری، علم و ریاضیات است که به ما در بهبود زمینه های مختلف از جمله: سلامتی، ایمنی و کارایی در مشاغل کمک می کند. دستیابی به مدرک ارگونومی می تواند منجر به مشاغل امیدوار کننده در زمینه هایی مانند مهندسی، طراحی، بهداشت و ایمنی، منابع انسانی، فیزیوتراپی و کاردرمانی شود. با داشتن مدرک تحصیلات تکمیلی در ارگونومی می توانید برای شرکت های پیشرو در این زمینه، کار نمایید یا حتی کارآفرین شوید و کسب و کار هایی را ایجاد کنید که بر افزایش عملکرد انسانی از طریق فناوری های نوآورانه تمرکز دارند.


شاخه های مختلف رشته ارگونومی

 

شاخه های مختلف رشته ارگونومی

 

این رشته، شاخه های متعددی از جمله ارگونومی فیزیکی، ارگونومی شناختی، ارگونومی سازمانی در نهایت ارگونومی سیستمی دارد که در ادامه به توضیح  در مورد هر کدام خواهیم پرداخت.

ارگونومی فیزیکی

در رشته ارگونومی شاخه ی فیزیکی، تاثیر عوامل محیطی از جمله نور، گرما، لرزش و صدا را بر روی افراد مورد بررسی قرار می گرید تا سطح کارایی و عملکرد افراد در شرایط مورد آزمایش و بررسی قرار بگیرد.

ارگونومی سیستمی

در رشته ارگونومی سیستمی، شاخه های مختلف رشته ارگونومی به صورت یکدست و هماهنگ به کار گرفته می شوند تا انجام دادن امور آسان تر از قبل شود.

ارگونومی سازمانی

افراد و مشاغل، در رشته ارگونومی سازمانی باید سازماندهی شوند تا کارایی و بازدهی کارمندان یک مجموعه افزایش یابد در نتیجه احساس رضایت بین کارمندان نیز بیشتر خواهد شد.

ارگونومی شناختی

بدون شک، مهم ترین رشته ارگونومی، گرایش شناختی می باشد. به این دلیل که فعالیت های ذهنی و مغزی انسان ها از جمله حافظه، قدرت درک، قدرت تحلیل، میزان استرس و اضطراب و… مورد بررسی قرار می گیرند.


کاربرد رشته ارگونومی در دنیای امروز

 

کاربرد رشته ارگونومی در دنیای امروز

 

از آنجایی که جهان بیشتر بر کارایی متمرکز می شود، ارگونومی به یک عامل مهم برای زندگی روزمره تبدیل شده است. متخصصان در این زمینه می‌توانند از اصول ارگونومیک برای طراحی محصولاتی استفاده کنند که استفاده از آن برای افراد راحت‌تر باشد

یا طرح‌ های محیطی را برای دسترسی بهتر طراحی کنند. ارگونومیست ها همچنین می توانند با توجه به مشکلاتی مانند خستگی کارگران یا طراحی ضعیف تجهیزات، با مشاغل و سازمان ها برای بهبود بهره وری همکاری کنند. با اجرای این راه حل های عملی، ارگونومی می تواند با ایجاد یک محیط کاری سالم تر برای کارکنان، احساس رضایت بسیار بیشتری در کارکنان ایجاد و راندمان و بهره وری مجموعه را نسبت به قبل به شکل معجزه آسایی بالا تر ببرد.

ارگونومی به دلیل مزایای قابل توجهی که دارد به سرعت در حال تبدیل شدن به یک رشته تحصیلی انتخابی است. این رشته فقط بر سلامت جسمی تمرکز نمی کند، بلکه با کاهش سطح استرس به سلامت روان نیز توجه می کند.

زمینه ارگونومی را می توان تقریباً در هر صنعتی، چه فناوری و چه در حوزه بهداشت و درمان و ... کمک می کند تا کارایی و دقت گردش کار را از طریق استراتژی های طراحی ارگونومیک بهتر بهینه کنند. همچنین عوامل دیگری مانند ایمنی و راحتی در محل کار را ارتقا می‌دهد و فضایی را ایجاد می‌کند.


آینده شغلی رشته ارگونومی

 

آینده شغلی رشته ارگونومی

 

آینده شغلی رشته ارگونومی بسیار امیدوار کننده است، زیرا تقاضا برای این متخصصان همچنان در حال افزایش است. شرکت ‌ها مزایای داشتن یک ارگونومیست در کارکنان مانند بهبود عملکرد، بهره‌ وری، رفاه و سود را درک کرده و متوجه اهمیت آن شده اند. از آن جایی که کار فرمایان به طور فزاینده ای ایمنی و رفاه نیروی کار خود را در اولویت قرار می دهند، این رشته پتانسیل بسیار زیادی را برای متخصصان واجد شرایطی که مهارت های لازم را از طریق آموزش یا برنامه های آموزشی به دست آورده اند، ارائه می دهد. با درک اهمیت رشته ارگونومی توسط مشاغل، شکی وجود ندارد که این رشته در سال های آینده نیاز بیشتری به متخصصان این رشته خواهد داشت.


 پر فروش ترین کتاب های رشته ارگونومی

 

 پر فروش ترین کتاب های رشته ارگونومی

 

کتاب ارگونومی مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید

یکی از پر فروش ترین کتاب ها در زمینه رشته اگرونومی، کتاب مهندسی عوامل انسانی در صنعت و تولید نوشته ی مارتین هلاندر و ترجمه شده توسط علیرضا چوبینه می باشد.

کتاب ارگونومی در عمل جستار های برگزیده ارگونومی

بدون شک، کتاب ارگونومی در عمل جستار های بر گزیده ارگونومی، یکی از پر فروش ترین کتاب ها در این رشته می باشد.

مبانی ارگونومی و مهندسی عوامل انسانی

از دیگر کتاب های پر فروش در رشته ارگونومی، کتاب مبانی ارگونومی و مهندسی عومال انسانی می باشد که پیشنهاد می شود حتما این کتاب را مطالعه نمایید.