آخرین بروزرسانی سه شنبه 1403/01/28

                                                                                                     هاریسون 2022

یکی از مهم ترین رفرنس های پزکی داخلی کتای هاریسون می باشد. نخستین چاپ این کتاب در 1950بوده است که یکی از نویسندگان این کتاب تینسلی راندولف هاریسون بوده است.

تینسلی راندولف هاریسون در تالادگای آلاباما در 18 مارس 1900متولد شد. پدرش گروس هاریسون پزشک بود. تینسلی راندولف هاریسون در 15 سالگی از دبیرستان فارغ التحصیل و وارد دانشگاه میشگان شد. او یک سال به تحصیل پزشکی مشغول شد و بعد از آن وارد دانشگاه جانز هاپکینز شد. زمینه ی موردعلاقه ی خاص هاریسون مباحث قلبی عروقی وهم چنین مکانیسم های پاتوفیزیولوژیک بود.این اثر چندرویکرد منحصر به فرد برای نوشتن کتاب درسی پزشکی را آغاز و هم چنان در نسخه ی فعلی خود یکی از کتاب های درسی استکه به طور گسترده خوانده شده و مورد توجه علوم پزشکی است.

فعالیت های هاریسون شامل کارهای گسترده ای در زمینه ی  تحقیق انتشارات آموزش پزشکی و اقدامات پزشکی بود. وی در مدارس پزشکی دانشگاه وندربیلت دانشکده پزشکی Bown Gray دردانشگاه ویک فارست در کارولینای شمالی و در دانشکده ی پزشکی دانشگاه تگزاس Southwester در دالاس تگزاس تدریس کرد.

راندولف هاریسون بخش عمده ی تدریس خود را در دانشکده پزشکی دانشگاه آلاباما گذراند و در آنجا به عنوان رئیس و رئیس گروه پزشکی خدمت کرد. در UASOM هاریسون بر آغاز یک دوره پیشرفت علمی کمک کرد که شامل استخدام پزشکان شناخته شده ملی از دانشکده های موسساتی مانند دانشگاه هاروارد و کلینیک مایو بود. این پزشک آمریکایی سرانجام در 78 سالگی در سال 1978 دیده از جهان فروبست.

Harrison's Principles of Internal Medicine

کتاب طب داخلی هاریسون به صورت گسترده به مباحث طب داخلی پرداخته است ولی برخی موضوعات عصب شناسی و بیماری های عفونی را هم تحت پوشش قرارداده است .

تینسلی هاریسون ویراستار ارشد پنج ویرایش اولیه  ی این کتاب بوده است و به همین جهت کتاب به نام او نامگذاری شد. این کتاب یکی از پرفروش ترین کتاب ها در زمینه ی پزشکی داخلی می باشد و به 16 زبان مختلف دنیا ترجمه شده است.معمولا کتاب هاریسون هر3 الی 4 سال یک بار ویرایش و به روز می شود. آخرین نسخه ی کتاب مربوط به سال 2022 می باشد. ناشراین کتاب مک گرا هیل بوده است و دارای 20بخش اصلی و زیرفصل هایی می باشد.برای خرید کتاب 4جلدی هاریسون2022 کلیک نمایید.

در ادامه به توضیح مختصر برخی ازفصل های مهم این کتاب خواهیم پرداخت:

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Neurologic Disorders                     

سیستم عصبی بدن انسان یک سیستم پیچیده می باشد.اختلالات عصبی گروهی از اختلالات است که در آن مشکل اصلی عملکرد شناختی می باشد.این مشکل به صورت اکتسابی و به مرور در افراد ایجاد می شود و به این صورت نیست که از ابتدای عمر در افراد وجود داشته باشد بلکه در اثر افزایش سن در افراد ایجاد می شود.سیستم عصبی بدن انسان شامل مغز، طناب نخاعی و عصب ها است.وظیفه ی سیستم عصبی کنترل تمام عملکردهای بدن انسان می باشد.اختلالات عصبی غایرقابل درمان نیست و برخی اوقات بادرمان مناسب و به موقع و انجام توانبخشی های لازم بهبود می یابندولی برخی اوقات هم نتیجه ی درمان به صورت رضایت بخش پیش نمی رود. بیماری های عصبی بیش از 600 نوع می باشند.

بخش های سیستم عصبی بدن شامل دو قسمت اعصاب مرکزی و اعصاب محیطی می باشد.علت آسیب سلول عصبی را می توانیم به مستقیم و غیرمستقیم تقسیم نماییم: آسیب به صورت مستقیم می تواند شامل مواردی مانند عفونت شود و به صورت غیر مستقیم بر اثر بیماری های عروقی و متابولیسمی است.

برای خرید کتاب HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Neurologic Disorders  کلیک نمایید.

 

 

 

 

 

 

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Endocrinology                                                                                                 

این سیستم مسئول تنظیم دامنه ای گسترده از عملکردهای بدن است که این وظیفه با ترشح هورمون صورت می پذیرد. این هورمون ها با جریان خون به بافت ها و اندام های مختلف می رسند. ازعملکردهایی که این غدد تنظیم می کنند می توان به متابولیسم یا سوخت و ساز بدن، رشد، عملکرد جنسی و باروری، ضربان قلب، اشتها، چرخه ی خواب و بیداری و دمای بدن اشاره نمود.غدد درون ریز مهم بد ن شامل غده ی هیپوتالاموس، غده ی هیپوفیز، غده ی پینه آل، غده ی تیروئید،غددپاراتیروئید، غده تیموس،غدد فوق کلیوی، پانکراس یا لوزالمعده، تخمدان ها، بیضه ها می باشد.

برای خرید کتاب HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Endocrinology  کلیک نمایید

 

 

 

 

 

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders Of the Gastrointestinal System

به فرایند قابل جذب کردن غذا توسط حل کردن آن و تجزیه ی آن به ترکیبات شیمیایی ساده گوارش گفته می شود. همانطور که می دانید سه گروه عمده ی غذایی که باید هضم شوند شامل کربوهیدرات پروتئن و چربی می باشد. غذاهایی که میخوریم برای ورود به داخل بدن راه های مختلفی دارند برخی مانند اب به سادگی از طریق انتشار جذب می شوند و برخی مانند ویتامین B12 جذب فعال دارند. نام دیگر گوارش هضم می باشد.هم چنین این دستگاه وظیفه ی جمع آوری و حذف مود زائد راحاصل از گوارش و سایر فعالیت های بدنی را برعهده دارد.

برای خرید کتاب HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders Of the Gastrointestinal Systemکلیک نمایید

 

 

 

 

 

 

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders Of the Kindney And Urinary Tract

اختلالات کلیه و مجاری ادرار یکی از شایع ترین عارضه های ناراحت کننده و متداول در جوامع امروزی است.شایع ترین این این بیماری بزرگ شدن پروستات، سنگ کلیه و عفونت مجاری ادرارمی باشد.

علائم بسیاری برای دردکلیه وجود دارد که ممکن است برخی از افراد از آن بی اطلاع باشند هماننددردپشت و پهلوها، دردوسوزش هنگام ادرار،ترشح و تکرر ادرار، مشاهده ی خون در ادرار، ورم دست و پا، پف کردن دور چشم اشاره نمود.عوامل آسیب رسان به دستگاه کلیه و مجاری ادرار می توانداز دو تولد به دلیل مادرزادی و حتی قبل از آن باشد.اما بیشتر اوقات فراد با عوامل آسیب رسان حین زندگی مواجه می شود.

برای خرید کتاب HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders Of the Kindney And Urinary Tract  کلیک نمایید.

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders Of the Kindney And Urinary Tract

 

 

 

 

 

HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders oF the cardiovascular System

بیماری های قلبی عروقی اغلب در رگ ها و رگ ها که شامل سرخرگ ها، مویرگ و سیاه رگ است رخ می دهد.این دسته از بیماری ها دستگاه گردش خون را تحت تاثیر قرار می دهند که شامل  بیماری های قلبی،بیماری های عروقی مغز وکلیه و بیماری‌های شریانی می‌شود . براساس آمار گرفته شده نخستین علت مرگ و میر در ایران بیماری های قلب عروقی دانسته شده است. با تغییر سبک زندکی به یک سبک سالم می توان از خطر بیماری های قلبی پیشگیری نمود که سبک زندگی سالم در برگیرنده ی رژیم غذایی سالم، ورزش روزانه، اجتناب از مصرف الکل و سیگار می باشد.بیماری های قلبی اغلب ارام ارام شروع شده و شدت می یابد. باشروع بیماری های قلبی فرد علائمی همانند خستگی، تورم مچ پا،تنگی نفس و... را دارا می شود.

برای خرید کتاب HARRISONS PRINCIPLES OF INTERNAL MEDICINE Part Disorders oF the cardiovascular System کلیک نمایید