آخرین بروزرسانی جمعه 1403/02/07
 

رشته زیست فناوری پزشکی

رشته بیوتکنولوژی در دانشگاه سراسری به چندین گرایش تقسیم می شود. این گرایش ها به شرح زیر می باشند:

  1. بیوشیمی
  2.  علوم گیاهی
  3. علوم جانوری
  4. میکروبیولوژی
  5. علوم سلولی و مولکولی
  6. ژنتیک
  7. زیست فناوری (بیوتکنولوژی) پزشکی

تکنولوژی و اساس آن تعریف مخصوصی را دارا می باشد به طوری که بیوتکنولوژی جدید را می توان انتقال ژن های یک موجود به موجود دیگر و فعال ساختن آن ها در موجود دیگر دانست. رشته‌ بیوتکنولوژی‌ یک‌ رشته‌ کاربردی‌ و میان‌ رشته‌ای‌ مهندسی‌ ـ علوم‌ پایه است‌ و دارای 33 گرایش تخصصی در زیر مجموعه خود می باشد.

رشته مذکور‌ در کشور ما از سال‌ 1378 در دانشکده‌ علوم‌ دانشگاه‌ تهران‌ ارائه‌ می‌شود. رشته‌ بیوتکنولوژی‌ حاوی 3 مقطع شامل کارشناسی‌، کارشناسی‌ارشد و دکتری‌ است‌ که‌ دانشجویان‌ پس از مرحله‌ کارشناسی‌ مشتمل بر واحد های دروسی مانند‌ علوم نظری‌، علوم‌ پایه‌، پزشکی‌، مهندسی‌ و مبانی‌ بیوتکنولوژی‌ وهمچنین زبان انگلیسی با نمره در حد 550 نمره‌ تافل‌ و آشنایی‌ کامل‌ با یک‌ زبان‌ برنامه‌نویسی‌ بعداز گذراندن این مرحله میتوانند وارد مقطع بعدی یعنی‌ مقطع‌ کارشناسی‌ارشد شوند که‌ می بایست یکی از گرایش های‌ بیوتکنولوژی‌ میکروبی‌، بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌، بیوتکنولوژی‌ محیطی‌ و دریایی‌، بیوتکنولوژی‌ مولکولی‌، فرآورش‌ زیستی‌ و بیوتکنولوژی‌ کشاورزی‌ (گیاهی‌) را انتخاب‌ کنند و بعد از گذراندن مراحل مربوطه می توانند فارغ‌التحصیل‌ می‌شوند. دراین مقاله سعی بر شرح و توضیح منابع کنکور کارشناسی ارشد یکی از گرایش های این رشته به نام زیست فناوری یا بیوتکنولوژی پزشکی داریم.

 

بیوتکنولوژی پزشکی چیست؟

"بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌" در حیطه های ژنتیک‌ پزشکی‌، تشخیص‌ بیماری‌های‌ عفونی‌، ارثی‌ و سرطانی‌، تعیین‌ نقشه‌ ژنی‌ و درمان‌های‌ مولکولی‌، کاربرد دارد.

توانایی‌های‌ لازم‌ :

با توجه به اینکه این رشته ازبین داوطلبان گروه های آزمایشی از جمله ریاضی، فنی و علوم تجربی دانشجویانی را پذیرا است، میتوان این رشته را در ارتباط با گرایش ها و تخصص های مربوط با گروه های آزمایشی ریاضی و تجربی دانست و به همین روی تخصص هایی را مربوط به رشته ای مهندسی و همچنین علوم پزشکی را نیازمند است.

دروس‌ تخصصی‌ گرایش‌ بیوتکنولوژی‌ پزشکی‌:

با توجه به توانایی های لازم گفته شده دراین رشته، می توان به دروس تخصصی زیر برای گرایش بیوتکنولوژی پزشکی اشاره کرد: ایمونوژنتیک‌، ایمنی‌شناسی‌ سلولی‌ - مولکولی‌، ژنتیک‌ پزشکی‌، متابولیت‌های‌ میکروبی‌، فاراماکوژنتیک‌، فرآورده‌های‌ نوترکیب‌، مهندسی‌ ژنتیک‌ پیشرفته‌، آنزیمولوژی‌.

معرفی دروس امتحانی:

ورود به کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی از راه کنکور ارشد پزشکی وزارت بهداشت رخ می دهد. دروس امتحانی و ضرایب دروس در این آزمون به شرح زیر است:

بیوشیمی عمومی (1) ، زیست شناسی سلولی مولکولی (4) ، میکروب شناسی (1) ، زبان عمومی (2)

 

رشته های قابل قبول برای شرکت در ارشد گرایش مربوطه:

کارشناسی های علوم پزشکی، کارشناسی زیست شناسی، بیوتکنولوژی، مهندسی زیست فناوری کشاورزی،علوم آزمایشگاهی دامپزشکی، علوم تجربی، دکترای عمومی پزشکی، داروسازی و دامپزشکی، کارشناسی ارشد و کارشناسی داروسازی خارج از کشور از قبیل رشته های مورد قبول هستند.

بعد از سال 94 با تغییرات رخداده در ساختار آزمون ارشد این رشته، رشته کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی پزشکی به عنوان یکی رشته های مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 گروهبندی شد. پروسه ذکر شده به گونه ای است که 3 رشته (بیوشیمی بالینی، ژنتیک انسانی و رشته بیوتکنولوژی پزشکی) یک دفترچه سوال مشابه را شامل می شوند و داوطلبی که علاقه مند به شرکت در هر یک از این رشته ها باشد، باید به عنوان رشته امتحانی خود، مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 را انتخاب کند.

همه افراد شرکت کننده درهر سه رشته مجموعه علوم آزمایشگاهی 1 ، در جلسه آزمون سوالات مشابهی خواهند داشت. در هنگام اعلام نتایج بر اساس ضرایب متفاوت هر درس در هر رشته امتحانی برای داوطلب سه رتبه جداگانه برای هر رشته تعیین خواهد شد. با توجه به مطالب گفته شده، داوطلبان گرایش زیست فناوری به سوالات درس شیمی(مربوط به گرایش بیوشیمی بالینی) و درس ژنتیک(مربوط به گرایش ژنتیک انسانی) پاسخ ندهند. هر چند شما با زدن این تست ها شانس خود را برای قبولی افزایش می دهید.

با توجه تعداد کم دروس در این آزمون، توصیه می کنیم به هیچ وجه درسی را کنار نگذارید. زیرا در تمامی دروس حتی درس زبان، رقابت شرکت کنندگان زیاد است .

منابع مورد مطالعه برای گرایش زیست فناوری پزشکی در کنکور کارشناسی ارشد:

زیست شناسی سلولی و ملکولی

Molecular cell biology / H.Lodish

و همکاران آخرین ویرایش

 

 

 

بیوشیمی عمومی

1-Text book of Biochemistry- Devlin

2- Biochemistry- Stryer

3- Principles of Biochemistry

استفاده از کتب فارسی تالیفی که سرفصل آن ها مربوط با رفرنسهای فوق باشد آزاد است. 

 میکروبشناسی

Microbiology / Walker & et al

Microbiology / Jawetz & et al

Zinsser Microbiology /  Jokike & et al

Diagnostic Microbiology / Finegulld (Baily & scoit

Microbiology  / Murray

منابع جایگزین برای منابع ارشد بیوتکنولوژی پزشکی اعلام شده

منبع سلولی و مولکولی جایگزین برای منابع ارشد بیوتکنولوژی پزشکی

کتاب بیوشیمی لنینجر برای مطالعه بخش مولکولی مناسب خواهد بود به دلیل اینکه کتاب لودیش مباحث مولکولی را به جامعیت کتاب ذکر شده بیان نمی کند.

کتاب سلولی و مولکولی مجید مهدوی که مباحث متفاوت و جدید سلولی و مولکولی را به صورت مرور سریع برای شما فراهم می کند. هم چنین برای کسانی که زمان کافی برای آمادگی کنکور ندارند بسیار مناسب است.

کتاب زیست شناسی سلولی و مولکولی حمید نقوی نیز از نمونه منابع خوب برای مرور هستند.

از منابع تست مناسب برای زیست شناسی سلولی و مولکولی برای منابع ارشد بیوتکنولوژی پزشکی می توان به کتاب تست سلولی و ETC  و کتاب IQB سلولی و مولکولی و یا کتاب تست انتشارات فرهنگ اشاره کرد.

 

 

منبع بیوشیمی جایگزین برای منابع ارشد بیوتکنولوژی پزشکی

ضروریات بیوشیمی نوشته دکتر رضا محمدی حاوی 6 جلد و به نوبه ای است که داوطلبان می توانند مجموعه کاملی از تمامی رفرنس ها را در این کتاب بیابند.

کتاب بیوشیمی بعدی کتاب بیوشیمی لنینجر است که حاوی مباحث بیوشیمی به صورت کامل می باشد و کسانی که در مباحث بیوشیمی ساختار دچار مشکل شده اند می توانند از این کتاب برای فهم دقیق ساختارها کمک بگیرند.

بیوشیمی هارپر یکی  از کتاب های مورد استفادهو پرکاربرد برای داوطلبان کنکور ارشد بیوتکنولوژی پزشکی است و توانسته همانند کتاب بیوشیمی دولین مباحث بیوشیمی بالینی را به خوبی شامل شود. همچنین همزمان نیاز داوطلبان به مباحث بیوشیمی ساختار را برطرف می سازد.