آخرین بروزرسانی شنبه 1403/02/01
  1. انتشارات جعفری نوین
  2. روانشناسی
  3. معنای پنهان حس آمیزی در علم و هنر
دارای 5% تخفیف

معنای پنهان حس آمیزی در علم و هنر

کد کتاب 107431
تعداد صفحه
176
چاپ
تک رنگ
زبان
فارسی
سال نشر
1399
شابک
9786226889438
قطع
وزیری
مترجم
دکتر سید علی‌محمد موسوی - دکتر عسل جعفری جوزانی - دکتر منیژه تائبی
نوبت چاپ
اول
نویسنده
کریشن ون کامپن

خرید کتاب معنای پنهان حس آمیزی در علم و هنر با 5 درصد تخفیف

کتاب معنای پنهان حس‌آمیزی در علم و هنر

سینستزیا (حس آمیزی) در لغت به عملکرد با هم ادارک کردن معنا می‌شود. این پدیده عصب‌شناختی زمانی رخ می‌دهد که یک محرک در یک دستگاه حسی نوعی احساس در دستگاه حسی دیگر را فرا می‌خواند. یعنی حواس افراد سینستزیایی به گونه‌ای خاص به هم متصل هستند. مثلا صدای شنیده‌شده را با رنگ خاصی می‌بسنند. این پدیده در هنرمندان و موسیقی‌دانان بیشتر از سایر افراد مشاهده و گزارش می‌شود، اما در دیگر گروه‌ها و جمعیت عادی نیز وجود دارد، و نسبت آن را در جمعیت عمومی یک به 300 می‌دانند. آیا سینستزیا کار کردی دارد؟ از آن چه استفاده می‌شود و فایده‌اش چیست؟ کارکرد سینستزیا در درک محیط اطراف چگونه است؟ آیا فقدان سینستزیا موجب آسیب می‌شود؟ سینستزیایی بودن چه احساسی دارد؟ یک فرد سینستزیایی جهان را چگونه ادراک می‌کند؟ مطالعه این کتاب، راهنمای مفید، عملی و کاملی است که سوالات مذکور و دیگر سوالات مربوط به سینستزیا را پاسخ می‌دهد.

 

کتاب معنای پنهان حس‌آمیزی در علم و هنر

مفهوم احسس از جمل مفاهین اساسی و حائز اهمیت در علم روانشناسی است که در حیطه‌های مختلف روان‌شناسی و به خصوص تحول روانی، شخصیت، شناخت و اختلبالات روانی بحث و بررسی می‌شود. احساس در معنای معمول و اولیه، به حواس پنجگانه مربوط است اما در معنایی فراتر از درهم‌آمیختگی دو حس با یکدیگر، حس خاصی ایجا می‌گردد که حس‌آمیزی نامیده می‌شود. به عبارت دیگر، تحریک در یک دستگاه حسی، حساس در دستگاه دیگر را برمی‌انگیزد.

حس‌آمیزی به اشکال گوناگون و در دو نوع کلی حسی-حسی و حسی-انتزاعی مطرح و توصیف می‌شود. نوع حسی-حسی به صورت درهم‌آمیختگی دو حس از حواس پنچگانه جلوه‌گر است و در نوع حسی-انتزاعی خصوصیت یکی از حواس ظاهری با یک مفهوم عقلی یا انتزاعی ترکیب می‌شود که این نوع، حس‌آمیزی مفهومی نیز تلقی می‌گردد.

منظور از شنیدن موسیقی در رنگ‌ها ، چشیدن صداها ، دیدن هر حرف از الفبای به عنوان یک رنگ متفاوت چیست؟ این تجربیات حسی غیر معمول ، نمونه‌هایی از سینستزی است ، وقتی دو یا چند حواس در ادراک همکاری می کنند. پس از رد شدن به عنوان تخیل یا توهم ، استعاره یا توهم ناشی از مواد مخدر ، اکنون تجربه سینستزی توسط اسکن مغز سینتس که مستند به “تلاقی” بین مناطقی از مغز است که به طور معمول ارتباط برقرار نمی‌کنند ، ثبت شده است. در کتاب احساسات پنهان ، کرتین ون کمپن ، سینستزی را از هر دو منظر هنری و علمی بررسی می‌کند ، و به روایت تجربیات فردی ، نمونه‌هایی از سینتزی در هنرهای تجسمی ، موسیقی و ادبیات و تحقیقات عصبی اخیر می‌پردازد. ون کامین گزارش می کند که برخی از مطالعات سینتزی را به عنوان یک نقص مغز تعریف می کنند ، یک اتصال کوتاه بین دو ناحیه مختلف. اما سینتس‌ها نمی توانند تصور کنند که به روش دیگری ادراک کنند. بسیاری ادعا می‌کنند که سینستزی به آنها در زندگی روزمره کمک می‌کند.

بنت به ضرورت برای دسترسی به یک منبع علمی و کامل و با توجه به کمبود و خلاء جدی منابع فارسی در موضوع حس‌آمیزی، کتاب حاضر ترجمه شده است تا از این طریق منبعی کامل، علمی و همه‌جانبهنگر در دسترس و استفاده پژوهشگران، دانشگاهیان و علاقمندان قرار گیرد.

کتاب معنای پنهان حس‌آمیزی در علم و هنر

حس نهفته

1- مقدمه

I- ادراک

2- کلیپ ویریویی موسیقی بدون تلویزیون

3- کودکان موسیقی را ترسیم می‌کنند

4- موسیقی دیداری

II- فکر

5- ریاضیات در رنگ‌ها

6- سینستزیای ناشیر از مواد

III- بینش

8- یک مغز رنگی؟

9- کنترباس تیره و پیانو ارغوانی

10- حس نهفته

سایر کتابهای مرتبط

11%
کد کتاب : 190433

انتشارات ابن سینا

200,000 تومان178,000 تومان
11%
کد کتاب : 189636

انتشارات ابن سینا

120,000 تومان106,800 تومان

پرفروش های روانشناسی

2%
کد کتاب : 106056

انتشارات ارجمند

190,000 تومان186,200 تومان
2%
کد کتاب : 106060

انتشارات ارجمند

140,000 تومان137,200 تومان