آخرین بروزرسانی سه شنبه 1403/01/28

کم شدن اکسیژن در ریه با وجود این نوع عارضه


کد خبر: 15


تاریخ خبر: 1400/01/19


تعداد بازدید: 236
آمفیزم سطح ریه‌ها و مقدار اکسیژنی که می‌تواند به جریان خون منتقل شود را کاهش می‌دهد.

آمفیزم یک بیماری ریوی بوده که اغلب در سیگاری‌ها ظاهر می‌شود، اما در افرادی که به طور منظم در تحریک کننده‌ها نفس می‌کشند، نیز رخ خواهد داد.

آمفیزم کیسه‌های هوا در ریه را از بین می‌برد. کیسه‌های هوا ضعیف شده و در نهایت پاره می شوند. این نوع عارضه موجب خواهد شد که سطح ریه‌ها و مقدار اکسیژنی که می‌تواند به جریان خون منتقل شود، کاهش پیدا کند.

بیماری آمفیزم موجب  می‌شود که فرد تنفس سخت‌تری داشته باشد، مخصوصا هنگام ورزش که فرد به نفس کشیدن بیشتری احتیاج دارد. آمفیزم همچنین موجب می شود ریه‌ها خاصیت ارتجاعی خود را از دست دهند.

علائم آمفیزم عبارت اند از: برخی از افراد که سال‌ها بدون آن که بدانند، به این بیماری مبتلا می شوند. بعضی از اولین نشانه‌های آن ضعف تنفس و سرفه، به ویژه در حین ورزش  یا فعالیت جسمی است. این علائم همچنان بدتر می‌شوند تا تنفس همیشه دشوار شود، حتی هنگام استراحت هم فرد اساس سختی در تنفس خواهد کرد.

سایر علائم

معمولا و بارزترین علائم این نوع عارضه خستگی،کاهش وزن،افسردگی،ضربان قلب سریع هستند. سیگار کشیدن خطرناک‌ترین رفتار و علتی است که باعث می‌شود فرد به آمفیزم مبتلا شود. اهمیت مصرف سیگار به عنوان یک عامل خطر برای بروز آمفیزم بسیار زیاد است. دود سیگار از دو طریق به روند این بیماری کمک می‌کند. سیگار بافت ریه را از بین می‌برد و باعث انسداد جریان هوا و التهاب و سوزش راه‌های هوایی می‌شود.

عوارض آمفیزم

مبتلایان به آمفیزم در معرض ابتلا به عوارضی مانند متلاشی شدن ریه ،مشکلات قلبی،سوراخ‌های بزرگ در ریه خواهد بود.

درمان آمفیزم

روش‌های مختلفی برای درمان آمفیزم وجود دارد.به طور کلی، یک پزشک بسته به شدت وضعیت بیمار، روش‌های درمانی مختلفی را تجویز می‌کند.اعم از ترک سیگار، دارو‌های استروئیدی، آنتی بیوتیک‌ها، اکسیژن، جراحی آمفیزم، جراحی کاهش حجم ریه، پیوند ریه هستند.