آخرین بروزرسانی سه شنبه 1403/02/04

معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی

 

برای موفقیت در آزمون علوم پایه پزشکی، آشنایی با منابع و معرفی معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی، لازم و ضروری است. آشنایی با منبع و تعداد سوالات هر درس، برای داوطلبان آزمون، مهم است و برای برنامه‌ریزی بهتر می‌تواند به آن‌ها کمک کند. آزمون علوم پایه پس از دو سال از شروع دوره پزشکی  و دندانپزشکی برگزار می‌شود و داوطلبان باید حد نصاب قبولی را در آن کسب کنند.

 


فهرست منابع آزمون و معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی

 

از مهم‌ترین دروس آزمون علوم پایه پزشکی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

نام درس تعداد سوال
آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌‌شناسی 54
فیزیولوژی 36
بیوشیمی 20
باکتری‌شناسی 16
انگل‌شناسی و حشره‌شناسی 12
قارچ‌شناسی پزشکی 5
ویروس‌شناسی پزشکی 5
اصول خدمات سلامت 11
اصول اپیدمیولوژی 9
زبان تخصصی 20
معارف اسلامی 12
مجموع سوالات 200

 

بیشتر بخوانید: معرفی 7 تا از مهم ترین کتاب های علوم پایه پزشکی

 


آناتومی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

آناتومی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

آناتومی یکی از دروس مهم رشته پزشکی است. این درس به همراه درس فیزیولوژی، بیشترین تعداد سوالات آزمون را به خودشان اختصاص داده‌اند. بنابراین مطالعه این درس برای موفقیت در آزمون، لازم و ضروری است. از منابع این درس می‌توان به کتاب آناتومی بالینی اسنل و کتاب Gray’s for student اشاره کرد. علاوه بر رفرنس اصلی، کتاب‌های تالیفی و جزوه‌های خلاصه شده خوبی نیز برای مطالعه و موفقیت در آزمون وجود دارد.


بافت‌شناسی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

کتاب بافت‌شناسی جان کوئیرا را می‌توان به عنوان رفرنس اصلی درس بافت‌شناسی معرفی کرد. برای یادگیری بهتر و مرور سریع‌تر می‌توانید به جزوه‌های بافت شناسی بر پایه رفرنس اصلی نیز مراجعه کنید.


جنین‌شناسی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

جنین شناسی لانگمن

 

از دروس دیگری که در آزمون علوم پایه باید به آن اشاره کرد، درس جنین‌شناسی است. از درس جنین‌شناسی حدود 5 سوال در آزمون مطرح می‌شود. کتاب جنین‌شناسی لانگمن ( Langman’s Medical Embryology, Sadler, 2019 ) به عنوان رفرنس اصلی در آزمون است. معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی بر اساس منابع معرفی شده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي تعیین می‌شود و معمولا منابع ثابتی هستند.


فیزیولوژی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

فیزیولوژی از دروس مهم در آزمون علوم پایه پزشکی است. اصلی‌ترین منبع این درس، کتاب فیزیولوژی گایتون است. مطالعه جزوه و منابع تکمیلی نیز برای موفقیت در آزمون می‌تواند مفید باشد. برای مرور سریع مطالب این درس حتما از خلاصه و جزوه‌های درس فیزیولوژی استفاده کنید.


بیوشیمی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

بیوشیمی دولین

 

بیوشیمی از دروس مهم آزمون علوم پایه پزشکی و دندانپزشکی است که مطالعه آن برای موفقیت در آزمون توصیه می‌شود. در آزمون پایه حدود 20 سوال از این درس مطرح خواهد شد. مرجع اصلی این درس، کتاب بیوشیمی دولین ( Harper’s Illustrated Biochemistry, Victor w. Rodwell, et al. 31 بيوشيمي st Edition, 2018, Mc Graw-Hill Education) است. مطالعه این درس از رفرنس ممکن است زمانبر باشد؛ بنابراین اگر برای شرکت در آزمون، زمان محدودی را در اختیار دارید، از منابع تالیفی، خلاصه و جزوه‌های معتبر این درس نیز برای یادگیری سریع‌تر استفاده کنید.

ما سعی می‌کنیم علاوه بر معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی از طرف وزارت بهداشت و معاونت آموزشی، منابع تالیفی را نیز مورد بررسی قرار دهیم. منابع تالیفی می‌تواند به عنوان مکمل یادگیری و موفقیت در آزمون در نظر گرفته شود. اهمیت منابع تالیفی زمانی مشخص می‌شود که محدودیت زمانی برای شرکت در آزمون وجود داشته باشد.


باکتری‌شناسی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

درس باکتری‌شناسی از درس‌های دیگری است که در آزمون علوم پایه از آن سوال مطرح خواهد شد. حدود 16 سوال در آزمون علوم پایه پزشکی مطرح خواهد شد که می‌توان از کتاب میکروبیولوژی مورای ( Medical microbiology. Murray, et al. 9 th Edition, 2020) به عنوان رفرنس اصلی استفاده کرد. باکتری‌شناسی درس مهمی است و سوالات این درس نسبت به دروسی مانند بیوشیمی، چهارچوب بهتری برای پاسخگویی در آزمون دارد. مطالعه این درس برای موفقیت در آزمون توصیه می‌شود. منابع تالیفی و جزوه‌های معتبر نیز می‌تواند برای موفقیت بیشتر در آزمون کمک‌کننده باشد.


انگل‌شناسی و حشره‌شناسی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

کلیات حشره شناسی پزشکی

 

انگل‌شناسی و حشره‌شناسی، دروس مهمی در آزمون علوم پایه هستند، از منابع مطالعاتی این دروس می‌توان به بيماری‌های انگلي در ايران تالیف دكتر اسماعيل صائبي جلد دوم، تك ياخته شناسي پزشكي مولفين: دكتر غالم‌حسين ادريسيان، دكتر مصطفي رضاييان،دكتر مهدي قرباني و...، كرم‌شناسي‌پزشكي تالیف دكترفريدون‌ارفع، فصل 1و2و3و4 از کتاب كليات حشره‌شناسي پزشكي تاليف مايكل ويليام سرويس، فصل  1و2و3و4و5 از کتاب قارچ‌شناسي پزشكي جامع تأليف: دكتر فريده زيني، و...، Markell and Voge's Medical Parasitology, Last edition، انگل ليشمانيا و ليشمانيوزها، تأليف: دكتر ابوالحسن نديم و همكاران. نشر دانشگاهي، راهنماي پزشكان در مورد بندپايان مهم پزشكي. تاليف: جروم گودارد وMedical Mycology E.G.V. Evans and M.D. Richardson اشاره کرد.


ویروس‌شناسی پزشکی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

در این بخش از معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی، به معرفی منابع درس ویروس‌شناسی خواهیم پرداخت. سوالات کمتری از این درس در آزمون علوم پایه مطرح می شود. بنابراین می‌توانید به جای مطالعه منبع اصلی از جزوه و منابع تالیفی نیز استفاده کنید. از منبع مطالعاتی این درس می‌توان به کتاب میکروب شناسی جاوتز( Medical Microbiology. Jawetz, et al. 28th edition, 2020) اشاره کرد.


اصول خدمات سلامت و اپيدميولوژی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

كتاب اصول اپيدميولوژی گورديس

 

در حدود 20 سوال از این دروس مطرح خواهد شد. از کتاب كتاب "اصول و كليات خدمات سالمت" تاليف محمد خواجه دلوئي و ... هيات مولفين، انتشارات دانشگاه علوم پزشكي مشهد، چاپ اول، سال 1 به عنوان رفرنس اصول خدمات سلامت و فصول انتخابي او2 از كتاب اصول اپيدميولوژی گورديس به عنوان مرجع مطالعاتی درس اپیدمیولوژی استفاده می‌شود.


زبان تخصصی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

حدود 12  سوال از این درس در آزمون علوم پایه پزشکی مطرح خواهد شد. برای پاسخگویی به سوالات این درس، می‌توان از کتاب انگلیسی برای دانشجویان پزشکی نوشته دکتر تحریریان به عنوان مرجع استفاده کرد. علاوه بر این، مطالعه مقالات پزشکی در سطح کتاب معرفی شده ، برای موفقیت در آزمون نیز می‌تواند مفید باشد.


معارف اسلامی در رفرنس علوم پایه پزشکی

 

کتاب‌ معارف اسلامی 1 نوشته سعیدی مهر

 

از درس معارف اسلامی و انقلاب اسلامی حدود 10 سوال مطرح خواهد شد. برای پاسخگویی به سوالات مربوط به این دروس، می‌توانید از کتاب‌ معارف اسلامی 1 نوشته سعیدی مهر و کتاب انقلاب اسلامی ایران استفاده کنید.


پیشنهاد تکمیلی برای معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی

 

مطالعه کتاب‌های رفرنس به زمان زیادی نیاز دارد و بهتر است در طول ترم مطالعه شود. برای موفقیت در آزمون گاهی به دلیل کمبود زمان، مطالعه رفرنس به صورت کامل امکان‌پذیر نیست، در این شرایط شما می‌توانید با مطالعه منابع مکمل مانند کتاب‌های تالیفی و جزوه‌های تایید شده و مفید دروس مختلف، آزمون را با موفق پشت سر بگذارید.

موفقیت در آزمون به عوامل مختلفی بستگی دارد، علاوه بر معرفی رفرنس های امتحان علوم پایه پزشکی، می‌توان از منابع تالیفی نیز استفاده کرد. برخی از دروس به دلیل اهمیت در آزمون و تعداد سوالات زیاد، نیاز به مطالعه بیشتری دارند و مطالعه آن‌ها برای آزمون توصیه می‌شود. دروسی مانند آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی و باکتری‌شناسی برای موفقیت در آزمون علوم پایه لازم و ضروری هستند. استفاده از منابع مختلفی که برای موفقیت در آزمون به داوطلب کمک کند، اهمیت بسیاری دارد. برخی از دروس نسبت به چهار درس نام برده، برای موفقیت در آزمون، اولویت کم‌تری دارند مانند جنین‌شناسی، ویروس‌شناسی، قارچ‌شناسی و زبان. اگر تا روز آزمون زمان کمی دارید، با توجه به اولویتی که برای مطالعه تعیین کرده‌اید، مطالعه این دروس را در اولویت دوم قرار دهید. در صورتی که زمان کافی تا آزمون وجود داشته باشد، برای کسب نمره بهتر، مطالعه این دروس می‌تواند کمک بزرگی باشد.