آخرین بروزرسانی شنبه 1403/02/01

 

همه چیز درباره امتحان علوم پایه پزشکی

 

تحصیل در رشته­ پزشکی و دندانپزشکی از چند مرحله تشکیل می‌شود که اولین مرحله­ آن علوم پایه است. علوم پایه شامل گروهی از دروس است که وجه مشترک علوم زیستی، فیزیک و شیمی با علوم پزشکی است. این دروس به دانشجویان کمک می‌کند نسبت به دروس بالینی که در آینده می‌خوانند دیدگاه علمی پیدا کنند و زیربنای علمی خود را تقویت کنند. با پایان دوره علوم پایه که در رشته­ پزشکی با پشت سر گذاشتن ترم 5 محقق می‌شود، دانشجویان موظف به شرکت در آزمونی جامع هستند و در آن از دروس گذرانده شده طی این دوره سوال می‌شود که امتحان علوم پایه نام دارد. در صورت موفقیت در امتحان علوم پایه پزشکی، دانشجویان مجاز هستند دوره‌های بعدی تحصیلی (فیزیوپاتولوژی، کارآموزی، کاورزی) خود را در پیش گیرند. در این نوشتار شما را با ابعاد مختلف این آزمون آشنا می‌کنیم.

 

بیشتر بخوانید: معرفی 7 تا از مهم ترین کتاب های علوم پایه پزشکی

 


منابع آزمون

 

منابع آزمون

 

در گذشته این آزمون به صورت قطبی برگزار می‌شده است اما چند سالی می‌شود که این آزمون به صورت کشوری و تحت نظارت مستقیم مرکز سنجش آموزش پزشکی برگزار می‌شود.

همانطور که بالاتر توضیح داده شد، این آزمون شامل دروسی است که در دوره­ علوم پایه آنها را گذرانده‌اید  به طور کلی این دروس به دو دسته­ی ماژور (اصلی) و مینور تقسیم می‌شوند:

- دروس ماژور: آناتومی، فیزیولوژی، بیوشیمی، باکتری شناسی

- دروس مینور: جنین ­شناسی، معارف، ویروس ­شناسی، قارچ­ شناسی، زبان

- سایر دروس: انگل شناسی، بافت شناسی، بهداشت و اپیدمیولوژی

دروس ماژور دروسی هستند که تعداد سوالات بیشتری از آنها در آزمون مطرح می‌شود و دروس مینور تعداد سوال کمتری را به خود اختصاص می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: معرفی آزمون جامع داروسازی + معرفی منابع و ۶ کتاب

 


بودجه بندی سوالات امتحان علوم پایه پزشکی

 

تعداد سوالات اسامی دروس
54 دروس علوم تشریح (آناتومی، بافت‌شناسی، جنین‌شناسی)
36 فیزیولوژی
20 بیوشیمی پزشکی
16 باکتری‌شناسی پزشکی
12 انگل‌شناسی و حشره‌شناسی
5 قارچ‌شناسی پزشکی
5 ویروس‌شناسی پزشکی
11 اصول خدمات سلامت
9 اصول اپیدمیولوژی
20 زبان تخصصی پزشکی
12 معارف اسلامی

 

منابع اصلی هر کدام از این دروس را می‌توانید با مراجعه به سایت ما "انتشارات جعفری نوین" مشاهده کرده و در کسری از ثانیه به صورت آنلاین خریداری کنید.


شرایط شرکت در آزمون

 

شرایط شرکت در آزمون

 

تنها دانشجویانی می‌‌توانند در امتحان علوم پایه پزشکی جامع شرکت کنند که در کلیه دروس علوم پایه، نمره قبولی کسب کرده‌اند که معادل 46.5 واحد علوم پایه و 8 واحد دروس عمومی است. میانگین کل این دروس نباید کمتر از ۱۲ باشد. (البته می‌توانید گذراندن تنها یک واحد درس عمومی را به بعد از علوم پایه موکول کنید) غیبت غیرموجه در این آزمون به مثابه رد شدن در یک دوره از آزمون است. 

 معاونت آموزشی دانشگاه‌ محل تحصیلتان، شما را ثبت نام می‌کند. این آزمون دو بار در سال (یکی در شهریور و دیگری در اسفند ماه) برگزار می‌شود؛ شما می‌توانید با مراجعه به تقویم مرکز سنجش آموزش پزشکی در سایت www.sanjeshp.ir، از زمان دقیق برگزاری آن مطلع شوید.

امتحان علوم پایه تستی چهار گزینه‌ای است و نمره منفی ندارد. ضریب همه دروس با هم برابر هستند؛ در نتیجه نمره­ اکتسابی با حاصل جمع تعداد پاسخ‌های درست محاسبه می‌شود.

دفترچه و کلید سؤالات بعد از برگزاری آزمون در سایت مذکور قرار داده­ می‌شود و دانشجویان تا سه روز پس از آزمون مهلت دارند اعتراضات و اشکالات را از طریق همین سایت به اطلاع مسئولان برسانند.


شرایط قبول شدن در آزمون

 

برای پاس شدن در امتحان علوم پایه پزشکی، کافی است که نمره‌تان از حداقل تعیین شده کمتر نشود. این حداقل در هر آزمون و بنا به میزان سختی آزمون، از طرف وزارت بهداشت تعیین می‌شود. پس به ازای هر آزمون علوم پایه، بیسی تعیین می‌شود. می‌توانید با مقایسه­ بیس قبولی سال‌های اخیر تخمینی از حدود بیس قبولی را بدست آورید.

 


درصورت قبول نشدن در آزمون چه اتفاقی می‌افتد؟

 

در این صورت به شما مجاز نیستید که واحد­های بعد از علوم پایه بگذرانید و باید در آزمون علوم پایه­ بعدی شرکت کنید تا پاس شوید. تا سه بار به شما فرصت داده می‌شود که در این آزمون شرکت کنید. در صورتی که موفق به کسب حد نصاب نمره قبولی نشدید، باید با تحصیل در این رشته خداحافظی کنید و به رشته­ دیگری در یکی از مقاطع کارشناسی پیوسته یا ناپیوسته و یا کاردانی تغییر رشته بدهید!  البته نگران نباشید احتمال اینکه این اتفاق برایتان رخ دهد بسیار کم است.

 


مزیت کسب نمره­ بالا در امتحان علوم پایه پزشکی

 

مزیت کسب نمره بالا در امتحان علوم پایه پزشکی

 

با آنچه از شرایط پاس شدن گفتیم، ممکن است تصور کنید که نمره­ این آزمون اهمیتی ندارد، اما این گونه نیست. در صورتی که نمره­ شما شامل 2.5 درصد برتر این آزمون باشد، شما استریت خواهید شد. استریت یعنی اینکه به شما این اجازه داده می‌شود که پس از پایان دوره­ تحصیل پزشکی و قبل از گذراندن طرح پزشکی، یک دوره در آزمون دستیاری پزشکی شرکت کنید و دوره­ طرح عمومی خود را تا پایان تحصیل در تخصص به تعویق بیندازید. همینطور در انتخاب لاین دوره کاراموزی نسبت به دانشجویان دیگر در اولویت قرار می‌گیرید.

در صورتی که برای امتحان علوم پایه پزشکی تلاش کنید و دروسی را که از مفاد این آزمون هستند را به خوبی یاد بگیرید، در ادامه­ مسیر تحصیلی‌تان به شما کمک شایانی می‌کند؛ علاوه بر آن، کسب نمره­ خوب برای ورود به مراحل بعدی آموزش پزشکی به شما اعتماد به نفس می‌دهد.


چقدر باید برای این آزمون درس بخوانیم؟

 

پاسخ به این پرسش به فاکتورهای مختلفی بستگی دارد:

- آیا می‌خواهید که این آزمون را صرفا پاس کنید یا دوست دارید در آن نمره­ خوبی کسب کنید و حتی استریت شوید. 

- در طول دوره­ تحصیل علوم پایه تا چه حدی برای گذراندن دروس علوم پایه وقت گذاشتید و تسلط پیدا کردید.

- سرعت یادگیری و مطالعه‌تان چقدر است.


توصیه‌هایی برای موفقیت در این آزمون

 

توصیه هایی برای موفقیت در این آزمون

 

- منابع خود را به درستی انتخاب کنید و از مشورت با افراد آگاه بهره‌مند شوید. شما در فرجه­ مطالعاتی امتحان علوم پایه پزشکی فرصت پیدا نخواهید کرد که همه­ دروس مفاد آزمون را از منبع اصلی مطالعه کنید و طبیعتا باید از کتب خلاصه و تألیف شده­ مخصوص این آزمون استفاده کنید.

- برای مطالعه هر درس، روش مطالعه­ متناسب با همان درس را انتخاب کنید. دروسی مانند فیزیولوژی نیازمند درک مفهومی هستند، در حالی که دروسی مانند بیوشیمی فراموش شدنی و نیازمند مرور بیشتری هستند. برای یک سری از دروس هم می‌توانید از روش مطالعه test_base و مطالعه سوالات مطرح شده در آزمون‌های اخیر استفاده کنید.

- برای مطالعه درس‌هایتان برنامه داشته باشید. این کار به شما دید کلی نسبت به مسیری که قرار است تا آزمون علوم پایه طی کنید به شما می‌دهد. برنامه مطالعاتی شما باید با نقاط قوت و ضعفتان مطابقت داشته باشد. ممکن است نیاز داشته باشید که برخی از دروسی را که تعداد کمی از آن سوال داده می‌شود و حجم زیادی برای مطالعه دارند و یا دروسی که برای یاد گرفتن آن زمان بسیار زیادی باید صرف کنید را به علت کمبود وقت برای مطالعه، به کلی حذف کنید و در آزمون علوم پایه، تست‌های آن را با اطلاعات خود از هنگام پاس کردن آن درس در دوره تحصیل و یا حتی به طور تصادفی پاسخ دهید.

- مطالعه­ برخی دروس را بهتر است از آغاز دوره مطالعاتی شروع کنید و برعکس، مطالعه بعضی دروس دیگر را بهتر است دیرتر شروع کنید.

 

در نهایت به شما توصیه می‌شود که استرس خود را کنترل کنید. دانشجویان زیادی بوده‌اند که مطالعه برای امتحان علوم پایه پزشکی را با شرایطی بدتری از شما شروع کردند و باز هم موفق شده‌اند که این آزمون را پشت سر بگذارند.