آخرین بروزرسانی شنبه 1403/02/29

نحوه ورود به سیستم پزشکی کانادا برای پزشکان خارجی


کد خبر: 6


تاریخ خبر: 1398/05/16


تعداد بازدید: 4707
مخاطب هیچ اطلاعی از نحوهٔ شروع امتحانات کانادا ندارند. 0 تا 100

۱) مجوز طبابت در کانادا از طرف کالج پزشکان خانواده کانادا یا CFPC (برای پزشکان خانواده) و کالج سلطنتی پزشکان و جراحان کانادا یا RCPSC (برای متخصصین سایر رشته ها) صادر میشه.
۲) یکی‌ از شرایط صدور این مجوز گذراندن ۲ سال رزیدنتی (برای پزشکی‌ خانواده) یا حدود ۵ سال رزیدنتی (برای سایر رشته ها) در کانادا هست.
۳) یک پزشک خارجی‌ (اصطلاحا IMG) برای پذیرفته شدن در رزیدنتی باید در آزمونهای پزشکی‌ اینجا شرکت کنه
۴) برای پزشکان خارجی‌، امتحان‌ها عبارتند از
‏evaluating examination (EE)
‏NAC OSCE
‏qualifying examination part I (QE1)
‏qualifyng examination part II (QE2)
دو امتحان اول فقط مخصوص IMG ‌ها هست. امتحان EE و QE1 تئوری و امتحان‌های NAC و QE2 عملی‌ هستند. امتحان EE اولین امتحان هست. بعد از اون میتونید QE1 یا NAC رو بدید.

اکثر پزشکها ترجیح میدند چون EE و QE1 هردو کتبی‌ هستند و رفرنس‌های یکسانی دارند این دو رو پشت سر هم امتحان بدن. مجدد توصیه می‌کنم حتما قسمت Examinations رو از وبسایت مدیکال کانسیل دقیق مطالعه کنید. http://mcc.ca/examinations
نکته مهم  اینه که امتحان EE از سال ۲۰۱۸حذف خواهد شد و آخرین نوبت اون در نوامبر ۲۰۱۸ برگزار میشه. از سال ۲۰۱۹ هم آزمون کیو وان علاوه بر کانادا در چند کشور دیگه هم برگزار خواهد شد و برای شرکت در اون نیازی به پاس کردن EE نیست.  برای آگاهی از تغییرات  پیش روی آزمونهای پزشکی کانادا این لینک رو ببینید. https://www.mccevolution.ca
امتحان EE بیشتر به مشکلات شایع که یک پزشک عمومی در مطب یا کلینیک میبینه اختصاص داره. امتحان QE1 کمی تخصصی تره و روی تشخیص افتراقی و درمان تاکید داره. امتحانهای QE2 و NAC هم روی معاینه بالینی، گرفتن شرح حال، مواجهه با بیمار و رسیدن به تشخیص و قدرت استنتاج بالینی شما تاکید دارند. برای شرکت در اینها نیازی به ارائه نمره آیلتس یا تافل نیست.
 برای آگاهی از لیست رفرنس های پیشنهادی مدیکال کانسیل جهت شرکت در آزمون های پزشکی کانادا این لینک رو ببینید
‏https://mcc.ca/examinations/list-of-suggested-reference-materials/
اکثر همکار‌ها کتاب تورنتو نوتز (Toronto notes) رو می‌خوانند که البته رفرنس رسمی‌ نیست. کتابها و ویدیو‌های کاپلان که در اصل برای آزمونهای USMLE آمریکا نوشته شده هم از منابع دیگه‌ای هست که جهت آمادگی در امتحان‌های کانادا استفاده میشه. برای نمونه سوال معروفترین بانک سوال کانادایی Canada qBank هست. سایر بانک سؤال‌های کانادائی عبارتند از LMCC و qChimp. نمونه سوال های یوورلد هم هست که در اصل جهت آزمونهای USMLE تهیه شده ولی برای کانادا هم مفیده. آدرس وبسایت این بانک سوال‌ها رو در زیر مینویسم
canadaqbank.com
‏lmccexams.com
‏qchimp.com
‏uworld.com
۵) جهت شرکت در امتحان‌ها اولین قدم ثبت نام در وبسایت physiciansapply.ca هست. خود وبسایت به شما میگه چه مدارکی رو ارسال کنید. سعی کنید همون چیزی رو بفرستید که خواستن نه بیشتر و نه کمتر.
۶) برای اپلای کردن رزیدنتی دادن همه این امتحان‌ها ضروری نیست و جهت پزشکی‌ خانواده ممکنه برخی‌ دانشگاه‌ها EE و NAC رو نیاز داشته باشند اما موفقیت در هر ۴ آزمون با نمره خوب شانس موفقیت شما رو در رقابت با سایرین بالا میبره.
۷) با پاس کردن امتحانهای  QE1 و QE2 به شما مدرک LMCC یا Licentiate of Medical Council of Canada داده میشه که البته مجوز طبابت نیست اما برای گرفتن مجوز طبابت لازمه.
۸) پذیرفته شدن در رزیدنتی علاوه بر نمره به فاکتور‌های دیگه‌ای مثل داشتن توصیه نامه‌ها و معرف‌های قوی، سابقه تحقیق، داشتن مدرک مسترز یا دکترا از اینجا، مدت زمانی‌ که از طبابت دور بودید، تسلط بر زبان، سابقه Observership در اینجا و ... هم بستگی داره
۹) برای اپلای کردن جهت رزیدنتی باید در وبسایت CaRMS.ca ثبت نام کنید و سایر مدارکی رو که میخوان مثل توصیه نامه و ... بفرستید.
۱۰) برای اپلای کردن جهت رزیدنتی یکی از مدارک لازم نمره زبان هست. فعلا هردو آزمون آیلتس یا تافل مورد قبوله. برای آگاهی‌ از نمره مورد نیاز وبسایت کارمز رو چک بفرمائید.
۱۱) پس ازخاتمه رزیدنتی باید در آزمون‌های کالج مربوط, مثلا کالج پزشکان خانواده شرکت کنید و دوره Return of Service یا ROS رو بگذرونید که مثل همون طرح مناطق محروم خودمون در ایران هست.

لازم به ذکر است،اکثر کتابهای امتحانات کانادا وامریکا و انگلیس  را در سایت انتشارات جعفری نوین https://jafaripub.com می توانید تهیه کنید.

به قلم یكی ازدوستان پزشك دركانادا